24 IANUARIE


PROGRAM SERBARE 24 IANUARIE – UNIREA PRINCIPATELOR


PREZENTATORUL

24 ianuarie este ziua in care sarbatorim an de an, din 1859 incoace, un mare eveniment al istoriei poporului roman: Unirea Principatelor. Este vorba despre Moldova si Tara Romaneasca, doua tari diferite in acele vremuri, dar care s-au unit sub conducerea lui Alexandru Ioan Cuza.
De atunci, aceasta data este amintita an de an prin diferite manifestari, dintre care nu lipseste niciodata “Hora Unirii” cunoscutul cantec pe versurile poetului Vasile Alecsandri.


POVESTITORUL:
Intr-un an, tare demult,
Pe cand se fierbea unirea,
Multi boieri s-au adunat
Si s-au asezat la sfat.
S-au gandit ca ar fii bine,
Ca la marea Adunare
S-aduca tarani fruntasi
Chiar acolo, chiar la Iasi.
Dupa ce i-au imbracat
Cu cheaburi si cusme noi
Au ales boieri de soi
Sa le tina cuvantare
Despre Unirea cea Mare.


BOIERUL:
Oameni buni, tarani iubiti,
Stiti de ce sunteti aici?


TARANII:
Pai vom stii, daca ne spuneti!


BOIERUL:

Eu oricum o sa explic
Dar s-aveti rabdare un pic!
Tara noastra este mare
Dar e rupta de hotare
Moldova si Tara Munteneasca
Graiesc vorba romaneasca.
Sunt tari surori si crestine
Tot la fel stiu sa se-nchine.
Obiceiurile noastre
Numai Milcov le desparte.
Sa-l secam dintr-o sorbire
Si sa facem infratire.
Ati priceput ce v-am spus
Si aici noi v-am adus?


TARANII:
Noi am inteles boiere,
Ca Unirea e avere.
Dumneavostra stiti mai bine
Ce e rau si bun in lume.
Noi, taranii de la sat
Suntem buni doar la arat.


MOS ION ROATA:Ion Rota ma numesc
Ma scuzati ca indraznesc.
Ba eu drept am sa va spun
Ca nu este lucru bun
Sa ne cereti noua sfat
Si-alta data s-a-ntamplat.
Oare cine-a ascultat
Vorba saraca din sat?
Noi stim sapa s-o-nvartim,
Secera s-o manuim
Iar voi cei care stiti carte
De dreptate aveti parte.


BOIERUL:
Au trecut acele vremuri
Ne-au venit semen din ceruri
Dumnezeu ne-a luminat
Si pe veci El ne-a legat
Sa fim frati, egali, de-o seama
Nu trebuie s-aveti teama.


POVESTITORUL:
Boierul le-a insirat
Chiar povesti de neuitat.
Pe tarani i-a invatat
Cum strabunii au luptat
Mereu pentru o tara mare
In lume fara asemanare.


BOIERUL:
Ei, acum ati priceput
Ce v-am spus de la-nceput?

TARANII:
Priceput cucoane draga,
Sa dea Dumnezeu sa mearga!


MOS ION ROATA:Sa ne fie cu iertare
Dar eu tot n-am inteles!


BOIERUL:
Mos Ioane, dumneta
Greu de cap esti, zau asa!
Hai sa mergem in gradina
Poate acuma o sa tina!!!
Vezi acolo in ograda
Bolovanul cat o roata?
Ia incearca si fa bine
Sa-l aduci aici la mine.


MOS ION ROATA:
Boiere, s-avem iertare
Dar e greutate mare!
N-am putere sa-l ridic
Doar sa il urnesc un pic.


BOIERUL:
Hai, incearca sa vedem!

BOIERUL:
Ia mergi si tu Mos Vasile
Treci si tu Bade Ilie
Hai Pandele, hai Ioane
Urniti bolovanul mare!


POVESTITORUL:
Toti taranii s-au unit
Bolovanul l-au urnit
Langa boier l-au adus
Oare ce-o mai fii de spus?


BOIERUL:
Intelegeti cum sta treaba?
Mos Ion s-a dus degeaba.
Putere nu a avut
Sa-l ridice n-a putut!
Unde-i unul nu-i putere
La nevoi si la durere.
Dar, cu totii au reusit
Bolovanul s-a urnit.
Unde-s doi puterea creste
Si dusmanul nu razbeste!


MOS ION ROATA:
Boiere, sa ma iertati!
Degeaba imi explicati
Ca eu tot n-am inteles!


BOIERUL:
Mai Ioane, dumneata
Ai ceva cu viata mea?


MOS ION ROATA:
Dar boiere sa ma ierti
Nu trebuie sa ma certi!
Ce ai spus este corect
Insa nu prea este drept.
Dumneata ne-ai poruncit
Cu noi insa n-ai muncit.
De la vorba pan′ la fapta
Este cale-ndelungata!
Bine-ar fii daca vreodata
Ati veni si voi in gloata
Si cu totii, impreuna
Poate facem treaba buna!
Dar… cam asa faceti voi
La razboi dati innapoi
La pomana dati navala
Treaba nu este egala!
Eu am priceput asa:
La tarani e munca grea.


ALEXANDRU IOAN CUZA:
Bine ai gandit, Ioane!
Vezi boiere, vezi cucoane?
Lucruri simple nu-ntelegi
Multe stii dar… nu le legi!
Tu doresti sa poruncesti
Dar nu vrei ca sa trudesti!
Numai cand o fii infratire
Vom vorbi despre unire.
Este greu, luptam de ani
Dar nu ne lasam la dusmani.
Suntem buni, avem un nume
Vom razbi cu toti in lume.


POVESTITORUL:
Dupa aceasta adunare
Au intins o hora mare
Au cantat si s-au rugat
Dumnezeu i-a ascultat
Dorinta le-a implinit
Si cu drag ei au primit
O frumoasa tare mare
Fara-n lume asemanare.